تجسّم اعمال 10 ص

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت
تعداد صفحات: 10
تجسّم اعمال
تجسم یا تجسّد اعمال در لغت به معنی مجسم شدن کارهاست و در اصطلاح بدین معناست که کردارهای نیک و بد آدمی پس از مرگ وی، در عالم برزخ و نیز در رستاخیز مجسم میگردند و با پیکری زیبا یا با پیکری زشت پدیدار میشوند و او را شادمان یا اندوهگین میسازند.
تجسّم یا تجسد اعمال، اصطلاحی است که میتوان آن را مشترک در دین، کلام، عرفان و حکمت متعالیۀ صدرالدین شیرازی و پیروان وی به شمار آورد.
دربارۀ مسئلۀ تجسم اعمال دو دیدگاه وجود دارد:
دیدگاه اول: تجسم اعمال با موازین نقلی و عقلی ناسازگار است. طرفداران این دیدگاه ضمن استناد به برخی از آیات ناسازگار با نظریۀ تجسم اعمال، به تأویل آیاتی میپردازند که ظاهراً مؤید و مثبت این نظریه به شمار میآید؛ بعنوان نمونه، رؤیت اعمال در آیۀ:
«.. لِیرَوْاْ أَعْمَالَهُمْ » (زلزله/6)
طبق تصریح طبرسی در مجمعالبیان به دو گونه قابل تفسیر است: نخست تفسیر باطنی که عبارت است از معرفت اعمال یا شناخت کردارها با چشم دل و در پرتو رؤیت قلب؛ دوم، تفسیر ظاهری که عبارت است از شناختی که در پرتو دیدن با چشم سَر به بار میآید که در این صورت، مراد از دیدن اعمال، "دیدن نتیجۀ اعمال" یا "رؤیت نامۀ اعمال" است، نه دیدن خود اعمال، و بر طبق هر دو تفسیر، تجسم اعمال، منتفی است.
در نقد و ردّ عقلانی نظریۀ تجسم اعمال، همچنین استدلال کردهاند که: اعمال، عَرَض است و عَرَض طبق قاعدۀ "العرضَ لا یبقی زمانین"، در دو زمان نمیماند و پیداست که اعمال در شمار اعراض است و به سبب ناپایداری، در دو زمان، تجسم یافتن آن منتفی است.
دیدگاه دوم: طرفداران دیدگاه دوم، تجسم اعمال را به دلایل نقلی و عقلی ممکن میدانند و معتقدند:
1- آیات و روایات، تجسم اعمال را تأیید میکنند؛
2- به حکم تبدیل امر بالقوه به امر بالفعل، تجسم اعمال ممکن است، زیرا که صورت مجسم کردارها در آن جهان، حالت بالفعل کردارهای این جهانی است؛
3- بدان سبب که ذهن در عین تأثیر میگذارد و عین نیز در ذهن مؤثر است، تجسم اعمال امری ناممکن نیست.
بدین ترتیب دیدگاه مثبت مشتمل بر سه نظریه خواهد بود:
الف) نظریۀ دینی- کلامی: این نظریه از صریح برخی از روایات بدست میآید و با آیات قرآنی مورد تأیید قرار میگیرد. بر طبق این گونه روایات و به تأیید آیات، تجسم اعمال در دو نشئه تحقق مییابد.
گویاترین روایات در این زمینه سه روایت است:
1- روایتی که بر طبق آن مردم ر روز رستاخیز براساس نیاتشان برانگیخته میشوند.
2- روایتی که بر طبق آن، برخی از مردم با صورتهائی زشتتر از شکل میمون و خوک محشور میشوند.
3- روایتی که بر طبق آن، مردم در روز رستاخیز، از جهت نحوۀ راه رفتن،سه گروهاند: سواران، پیادگان، و آنان که با صورتهایشان راه میروند.
ب) نظریۀ عرفانی: عارفان معتقد به نظریۀ "تجسم اعمال"، ضمن استشهاد به غالب آیات و روایاتی که از آنها سخن رفت، در تبیین نظریۀ تجسم اعمال بر مبنایی فلسفی که همانا "تبدیل امر بالقوه به امر بالفعل" است، تکیه میکنند. بر این مبنا خُلقها، خویها و باورها در این جهان نسبت بدان جهان، اموری بالقوه به شمار میآیند و فعلیت یافتنشان در عالم برزخ و عالم آخرت، عینیت یافتن و مجسم شدن آنهاست.
لاهیجی در مفاتیح الاعجاز برای تبیین و توضیح نظریۀ تجسم اعمال، در شرح ابیات شبستری از قوت عنصری و تبدیل آن به موالید ثلاث (جماد، نبات، حیوان) شاهد میآورد. بدین معنا که قوت عنصری، که بالقوه موالید ثلاث محسوب میشود، در این جهان، به تدریج فعلیت مییابد و به جماد و نبات و حیوان تبدیل میگردد. بر این اساس، اعمال و اعتقادات آدمی در این جهان، حالت بالقوه دارند و در عالم برزخ و سپس در جهان آخرت، فعلیت مییابند و در هیئتهای زیبا و زشت تجسم پیدا میکنند.
ج) نظریۀ فلسفی- صدرایی: صدرالدین شیرازی نخستین متفکری است که نظریۀ تجسم اعمال را در نظام فلسفی خویش وارد کرد و بدان صورت عقلی – فلسفی بخشید. ملاصدرا در این کار، هم از آیات و روایات بهره گرفت و هم از نظریۀ عرفانی تجسم اعمال سود جُست. مبنای ملاصدرا در تبیین فلسفی تجسم اعمال، "تاثیر و تأثّر ذهن و عین یا نفس و جهان واقع در یکدیگر" است. براساس این تأثیر و تأثر، هر پدیدۀ بیرون ذهنی، در ذهن یا در نفس اثر میگذارد و هر صورت درون ذهنی یا هر صورت نفسانی نیز در واقعیتهای بیرون ذهنی مؤثر است. مثلاً پدیدۀ رطوبت، به عنوان صورتی بیرون ذهنی در حس، خیال و عقل تأثیر میکند و صورت محسوس و متخیل رطوبت در حس و خیال، و صورت کلی رطوبت در عقل پدید میآید. اختلاف صورتهای پدید آمده از آن روست که نحوۀ اثر یک مؤثر در مواطن مختلف،متفاوت است. عکس مسئله هم صادق است، یعنی مثلاً، خشم که صورتی درون ذهنی یا نفسانی است، بیرون از ذهن اثر میگذارد و موجب برافروختگی چهرۀ شخص خشمگین میشود، و بسا که این تاثیر، شدت بیشتری بیابد و خشم درونی، آتشی بیرونی پدید آورد و بدین ترتیب در عالم آخرت به صورت "آتشی که خدا افروخته، دلهای [ناپاکان] را آتش میزند". (همزه/6-7)
پس از ملاصدرا و نفوذ و رواج فلسفۀ وی در میان متفکران ایرانی – اسلامی، بیشتر اندیشمندان تا روزگار حاضر از نظریۀ تجسم اعمال جانبدرای کردند. از جملۀ این اندیشمندان میتوان از فیض کاشانی، سبزواری و علامه طباطبایی نام برد.
تجسم و جاودانگى اعمال و مکتسبات انسان
از قرآن کریم و اخبار و روایات پیشوایان دینى چنین استنباط مىشودکه نه تنها انسان باقى است و جاوید مىماند، اعمال و آثار انسان نیز به نحوى ضبط و نگهدارى مىشود و ازبین نمىرود و انسان در نشئه قیامت تمام اعمال و آثار گذشته خود را «مصور» و «مجسم» مىبیند و مشاهده مىکند.اعمالو آثار خوب با صورتهاى بسیار زیبا و جالب و لذت بخش

سایر محصولات :
تجسّم اعمال 10 ص
تجسّم اعمال...
تجسم و جاودانگى اعمال و مکتسبات انسان 5 صتجسم و جاودانگى اعمال و مکتسبات انسان...
تحقیق در مورد سماع در کشف المحجوب 15 صتحقیق در مورد سماع در...
تبیین ابعاد توسعه در نظام اسلامی از دیدگاه امام خمینی 45صتبیین ابعاد توسعه در نظام اسلامی از...
تحقیق در مورد سم شناسی 35 صتحقیق در مورد...
تبار شناسی وهابیتتبار شناسی وهابیت...
تحقیق در مورد سلولهای خورشیدی ویرایش شدهتحقیق در مورد سلولهای خورشیدی ویرایش شده...
تاملی در مفهوم تعلیم و تربیتتاملی در مفهوم تعلیم و...
تاریخچه ى حفظ قرآنتاریخچه ى حفظ قرآن...
تحقیق در مورد سلاحهای شیمیایی و میکروبی، نابخردانه ترین مصنوعات ساخت بشر 15 صتحقیق در مورد سلاحهای شیمیایی و...
تاریخچه فقه و اجتهاد 7صتاریخچه فقه و اجتهاد 7ص...
تحقیق در مورد سلاح نظامیتحقیق در مورد...
تاریخچه فقه و اجتهاد 10صتاریخچه فقه و اجتهاد 10ص...
تحقیق در مورد سفالگریتحقیق در مورد سفالگری...
تاریخچه حجاب استاد مطهریتاریخچه حجاب استاد...
تاریخچه حجاب1تاریخچه حجاب1...
تحقیق در مورد سفالکسینتحقیق در مورد سفالکسین...
تاریخچه حجابتاریخچه حجاب...
تحقیق در مورد سطح پتاسیم 13صتحقیق در مورد سطح پتاسیم...
تاریخچه حجاب در اسلامتاریخچه حجاب در اسلام...
تحقیق در مورد سرنوشتشوم کسانی است که امام حسینعلیه السلام و یاران باوفایتحقیق در مورد سرنوشتشوم...
تاریخ سیاسی اسلامتاریخ سیاسی اسلام...
تحقیق در مورد سرمایه گذاری در بورس 27 صتحقیق در مورد سرمایه گذاری در...
تاریخ ادیانتاریخ ادیان...
تابع متغیر مختلط 1تابع متغیر مختلط 1...
تحقیق در مورد سرمایه ثابتتحقیق در مورد سرمایه ثابت...
تحقیق در مورد سدها 59صتحقیق در مورد سدها 59ص...
تئورىهاى مختلف درباره انقلاب اسلامى 5 صتئورىهاى مختلف درباره انقلاب اسلامى 5 ص...
تحقیق در مورد سر نخ گمشده تبلیغاتتحقیق در مورد سر نخ گمشده تبلیغات...
تأسیس حکومتتأسیس حکومت...
تحقیق در مورد سد سازیتحقیق در مورد سد سازی...
بودا 23صبودا 23ص...
تحقیق در مورد سد دوستی 15 صتحقیق در مورد سد...
بلوغبلوغ...
بلوغ 2بلوغ 2...
تحقیق در مورد سخنی کوتاه در حقوق بیماران ، مجروحان و معلولان از نظر اسلام 18تحقیق در مورد سخنی کوتاه در حقوق...
بسم رب المهدیبسم رب المهدی...
تحقیق در مورد ستاره شناسیتحقیق در مورد ستاره شناسی...
بسم اللهبسم الله...
تحقیق در مورد ستارخان سردار ملیتحقیق در مورد ستارخان سردار...
برهان فطرتبرهان فطرت...
برنامه عملی شیعیان و یاوران حضرت در دوران غیبتبرنامه عملی شیعیان...
تحقیق در مورد سازمان بین المللی استاندارد ISO چیست؟ 11 صتحقیق در مورد...
برزخ ازنظرلغت واصطلاحاتبرزخ ازنظرلغت واصطلاحات...
تحقیق در مورد سازمان اپک 16 صتحقیق در مورد سازمان...
بررسی وضعیت فعلی مدیریت بازار فیروزه صادراتی استان خراسان و ارائه راهکارههای مناسب جهت افزایش صادبررسی وضعیت فعلی مدیریت بازار فیروزه...
تحقیق در مورد ساختمانهای عمومیتحقیق در مورد ساختمانهای عمومی...
بررسی نقش محوری زنان در جامعه اسلامیبررسی نقش محوری زنان در...
تحقیق در مورد ساختمان فلزی 28 صتحقیق در مورد ساختمان فلزی ...
بررسی میزان رضایت شغلی و عوامل موثر بر آن در کارخانه راد فرمانبررسی میزان رضایت شغلی...
قارچ مزرعه سروش 20 صقابلیتهای محتمل تکنیکی نانوتکنولوژی
فیزیولوژی جانوری
فیروزه
فولاد
طرح تولید ماشین آلات خشک کن میوه و سبزیجات
یونیت دندانپزشکی
نیروی برش Trim Force
کارآفرینی پرورش قارچ 21 ص
کمک فنر دو جدارة بی فشار
پرتودهی مواد غذایی (اشعه دادن) 18 ص
خشخاش و تریاک 29ص
کلمات کلیدی :جسم عمال نظریۀ جسم یرون هنی جسّم عمال میzwnj گذارد میzwnj شوند میzwnj نظریۀ فلسفی مىrlm وایات القوه یدگاه
- ۹۶/۰۹/۰۸