مقاله درباره Eliat
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت
تعداد صفحات: 34
رابطه علیت
حقیقت رابطه علیت راه شناختن رابطه علیت مشخصات علت و معلول
حقیقت رابطه علیت
هنگامی که گفته میشود علت به معلول وجود میدهد چنین تصویری را در ذهن تداعی میکند که کسی چیزی را به دیگری میدهد و او آن را دریافت میدارد یعنی در این فرایند سه ذات و دو فعل و به تعبیر دیگر پنج موجود فرض میشود یکی ذات علت که اعطاء کننده وجود است و دیگری ذات معلول که دریافت کننده آن است و سومی خود وجود که از طرف علت به معلول میرسد و چهارم فعل دادن که به علت نسبت داده میشود و پنجم فعل گرفتن که به معلول اسناد داده میشود .
ولی حقیقت این است که در جهان خارج چیزی غیر از ذات علت و ذات معلول تحقق نمییابد و حتی با نظر دقیق نمیتوان گفت که علت به ماهیت معلول وجود میدهد زیرا ماهیت امری اعتباری است و قبل از تحقق معلول وجود مجازی و بالعرض هم ندارد .
همچنین مفهوم دادن و گرفتن هم چیزی جز تصویر ذهنی نیست و اگر دادن وجود و ایجاد کردن یک امر حقیقی و عینی بود خودش معلول دیگری میبود و بار دیگر میبایست رابطه علیت را بین فعل و فاعل در نظر گرفت و دادن دیگری را اثبات کرد و همچنین تا بی نهایت نیز در جائی که هنوز وجود معلول تحقق نیافته است گیرندهای نیست تا چیزی را بگیرد و بعد از تحقق آن هم دیگر گرفتن وجود از علت معنی ندارد پس در مورد ایجاد معلول چیزی جز وجود علت و وجود معلول بعنوان یک امر حقیقی و عینی وجود ندارد .
اکنون این سؤال مطرح میشود که رابطه علیت میان آنها به چه شکلی است آیا پس از تحقق معلول یا همراه آن چیز دیگری بنام رابطه علی و معلولی تحقق مییابد یا قبل از تحقق آن چنین چیزی وجود دارد و یا اساسا یک مفهوم ذهنی محض است و ابدا مصداقی در خارج ندارد .
کسانی که حقیقت علیت را همان تعاقب یا تقارن دو پدیده دانستهاند علیت را یک مفهوم ذهنی میدانند و برای آن مصداقی جز همان اضافه همزمانی یا پی در پی آمدن اضافهای که یکی از مقولات نهگانه عرضی شمرده میشود قائل نیستند ولی تفسیر علیت بعنوان اضافه تقارن یا تعاقب اشکالاتی دارد که به بعضی از آنها اشاره شده است و در اینجا میافزاییم اصولا اضافه واقعیت عینی ندارد و بنابر این تفسیر علیت بصورت نوعی اضافه در واقع بمعنای انکار علیت بعنوان یک رابطه عینی و خارجی است چنانکه هیوم و طرفداران وی به آن ملتزم شدهاند .
و به فرض اینکه مطلق اضافات یا این اضافه خاص امری عینی و قائم به طرفین دانسته شود پیش از وجود معلول موردی نخواهد داشت زیرا چیزی که قائم به طرفین و طفیلی آنها است بدون دو طرف مزبور نمیتواند تحقق یابد و اگر فرض شود که بعد از تحقق معلول یا همراه آن بوجود میآید لازمهاش این است که معلول در ذات خودش ارتباطی با علت نداشته باشد و تنها بوسیله یک رابط خارجی با آن پیوند یابد گویی رابطه مزبور ریسمانی است که آنها را بهم میبندد بعلاوه اگر این رابطه یک امر عینی باشد ناچار خودش معلول خواهد بود و سؤال در باره کیفیت ارتباط آن با علتش تکرار میشود و باید در مورد یک علت و یک معلول بی نهایت رابطه تحقق یابد .
پس هیچکدام از فرضهای یاد شده صحیح نیست و حقیقت این است که وجود معلول پرتوی از وجود علت و عین ربط و وابستگی به آن است و مفهوم تعلق و ارتباط از ذات آن انتزاع میشود و به اصطلاح وجود معلول اضافه اشراقیه وجود علت است نه اضافهای که از مقولات شمرده میشود و از نسبت مکرر بین دو شیء انتزاع میگردد .
بدین ترتیب وجود به دو قسم مستقل و رابط ربطی تقسیم میگردد و هر معلولی نسبت به علت ایجاد کنندهاش رابط و غیر مستقل است و هر علتی نسبت به معلولی که ایجاد میکند مستقل است گو اینکه خودش معلول موجود دیگر و نسبت به آن رابط و غیر مستقل باشد و مستقل مطلق عبارت است از علتی که معلول وجود دیگری نباشد .
و این همان مطلبی است که برای اثبات تشکیک خاصی در وجود بعنوان اصل موضوع مورد استناد واقع شد
راه شناختن رابطه علیت
رابطه علیت بصورتی که مورد تحلیل و تحقیق قرار گرفت مخصوص علت ایجادی و هستیبخش با معلول آن است و شامل علتهای اعدادی و مادی نمیشود اکنون دو سؤال مطرح میشود یکی آنکه رابطه مزبور را میان فاعلهای هستیبخش و معلولهای آنها از چه راهی میتوان شناخت دیگری آنکه روابط علی و معلولی بین امور جسمانی که از قبیل علت و معلولهای اعدادی هستند به چه وسیله اثبات میشوند .
قبلا اشاره شد که انسان بعضی از مصادیق علت و معلول را در درون خودش با علم حضوری مییابد و هنگامی که افعال بیواسطه نفس مانند اراده و تصرف در مفاهیم ذهنی را با خودش مقایسه میکند و آنها را وابسته به نفس مییابد مفهوم علت را برای نفس و مفهوم معلول را برای افعال نفس انتزاع مینماید سپس ملاحظه میکند که مثلا اراده یک کار منوط به علوم تصوری و تصدیقی خاصی است و تا چنین ادراکاتی تحقق نیابد اراده از نفس صادر نمیشود با توجه به اینگونه وابستگیها که میان علم و اراده وجود دارد مفهوم علت و معلول را توسعه میدهد و مفهوم معلول را بر هر چیزی که بنوعی وابستگی به چیز دیگری دارد اطلاق میکند و همچنین مفهوم علت را به هر چیزی که بنوعی طرف وابستگی میباشد تعمیم میدهد و بدین ترتیب مفهوم عام علت و معلول شکل میگیرد .
به دیگر سخن یافتن مصادیق علت و معلول نفس را مستعد میکند که مفاهیمی کلی از آنها انتزاع نماید که شامل افراد مشابه نیز بشود و این خاصیت مفاهیم کلی است چنانکه در بحثشناختشناسی توضیح داده شد .
مثلا مفهوم علت که از نفس انتزاع میشود نه به لحاظ وجود خاص آن و نه به لحاظ نفس بودن آن است بلکه به

سایر محصولات :
مقاله درباره Eliat
مقاله درباره Eliat ...
مقاله درباره edalatمقاله درباره edalat...
مقاله درباره DSLشبکهمقاله درباره DSLشبکه...
مقاله درباره DSL02 شبکهمقاله درباره DSL02 شبکه...
مقاله درباره Dom چیستمقاله درباره Dom چیست...
مقاله درباره Doc1مقاله درباره Doc1...
مقاله درباره DNA و ژنتیکمقاله درباره DNA و ژنتیک...
مقاله درباره DNA جایمقاله درباره DNA جای...
مقاله درباره disk sakhtمقاله درباره disk...
مقاله درباره Diamond Rollروش تولیدمقاله درباره Diamond Rollروش تولید...
مقاله درباره defragmenterمقاله درباره defragmenter...
مقاله درباره CUمقاله درباره CU...
مقاله درباره ctمقاله درباره ct...
مقاله درباره CPU2مقاله درباره CPU2...
مقاله درباره CPU1مقاله درباره CPU1...
مقاله درباره CPUمقاله درباره CPU...
مقاله درباره CNG چیستمقاله درباره CNG چیست...
مقاله درباره cncمقاله درباره cnc...
مقاله درباره Choticبینظمیمقاله درباره Choticبینظمی...
مقاله درباره CDRWمقاله درباره CDRW...
مقاله درباره cdمقاله درباره cd...
مقاله درباره Cمقاله درباره C...
فایل اتوکد آبجکت خودروی بوگاتی رویالفایل اتوکد آبجکت...
مقاله درباره Brainمقاله درباره Brain...
مقاله درباره Bluray0مقاله درباره Bluray0...
مقاله درباره Blurayمقاله درباره Bluray...
مقاله درباره Blue Ray چیستمقاله درباره Blue Ray چیست...
مقاله درباره Blu rayمقاله درباره Blu...
مقاله درباره BIOS چیست و چگونه کار مى کندمقاله درباره BIOS چیست و...
مقاله درباره BCG قدیمی ترین واکسنمقاله درباره BCG قدیمی ترین...
مقاله درباره Aspمقاله درباره Asp...
مقاله درباره ashrafiمقاله درباره ashrafi...
دانلود گزارش کارآموزی رشته کامپیوتر در یک شرکت نقشه برداریدانلود گزارش کارآموزی رشته کامپیوتر در...
مقاله درباره anvae hardمقاله درباره anvae hard...
مقاله درباره anvae file systemha va tozih mokhtasarمقاله درباره anvae file systemha va...
مقاله درباره Analysis of organizational behaviourمقاله درباره Analysis of organizational behaviour...
مقاله درباره AL4 راهنمای تعمیرات مکانیکی گیربکس اتوماتیک 128 صمقاله درباره AL4 راهنمای...
دانلود گزارش کارآموزی حسابداری در اداره جهاد کشاورزیدانلود گزارش کارآموزی حسابداری در...
دانلود گزارش کارآموزی رشته کامپیوتر در اداره فنی و حرفه ایدانلود گزارش کارآموزی رشته کامپیوتر در اداره...
مقاله درباره Advancement in Organizational Behaviourمقاله درباره Advancement in Organizational...
مقاله درباره ADSمقاله درباره ADS...
مقاله درباره adliمقاله درباره adli...
مقاله درباره about Tadao Ando 33 صفحه متن انگلیسیمقاله درباره about Tadao Ando 33...
مقاله درباره 50کابلمقاله درباره 50کابل...
مقاله درباره 40 حدیث 37 صمقاله درباره 40 حدیث 37 ص...
مقاله درباره 33انتقال برق بدون سیممقاله درباره 33انتقال...
مقاله درباره 29خرداد سالروز درگذشت دکتر علی شریعتی استمقاله درباره 29خرداد سالروز درگذشت دکتر علی...
مقاله درباره 23 اسفند سالروز رحلت عالم مجاهد و روحانی مبارزمقاله درباره 23 اسفند...
مقاله درباره 1سدهای خاکیمقاله درباره 1سدهای خاکی...
پاورپوینت حرکت های زمینپاورپوینت معرفی رشته عمران
فایل فلش حل مشکل خاموشی هنگام تماس سامسونگ G350E
پاورپوینت انواع خرابیهای بتن
پاورپوینت حرکت های زمین
پاورپوینت ورزش والیبال
مقاله در مورد مرگ تا رستاخیز
پاورپوینت سقف تیرچه بلوک
پاورپوینت حرکت های زمین
مقاله استفاده از DNS ویندوز 2000
توضیحات بیشتر - دانلود
تحقیق جامع IPv6 30 ص
تحقیق جامع IP آی پی
تحقیق جامع IOSو پیکربندی اولیه روتر و سوئیچ
تحقیق جامع Internet service provider 45 ص
تحقیق جامع internet firewall
کلمات کلیدی :نفس انتزاع یrlm علول وجود یrlm قاله درباره eliat یrlm شود یrlm کند علول وجود یrlm دهد وجود علول انتزاع یrlm رابطه دیگری ندارد نیrlm انتزاع بعنوان ایجاد اراده
- ۹۶/۰۹/۱۳