oallwe

  • ۰
  • ۰

مقاله درباره Eliat

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 34

رابطه علیت

حقیقت رابطه علیت راه شناختن رابطه علیت مشخصات علت و معلول

حقیقت رابطه علیت

هنگامی که گفته می‏شود علت به معلول وجود می‏دهد چنین تصویری را در ذهن تداعی می‏کند که کسی چیزی را به دیگری می‏دهد و او آن را دریافت می‏دارد یعنی در این فرایند سه ذات و دو فعل و به تعبیر دیگر پنج موجود فرض می‏شود یکی ذات علت که اعطاء کننده وجود است و دیگری ذات معلول که دریافت کننده آن است و سومی خود وجود که از طرف علت به معلول می‏رسد و چهارم فعل دادن که به علت نسبت داده می‏شود و پنجم فعل گرفتن که به معلول اسناد داده می‏شود .

ولی حقیقت این است که در جهان خارج چیزی غیر از ذات علت و ذات معلول تحقق نمی‏یابد و حتی با نظر دقیق نمی‏توان گفت که علت به ماهیت معلول وجود می‏دهد زیرا ماهیت امری اعتباری است و قبل از تحقق معلول وجود مجازی و بالعرض هم ندارد .

همچنین مفهوم دادن و گرفتن هم چیزی جز تصویر ذهنی نیست و اگر دادن وجود و ایجاد کردن یک امر حقیقی و عینی بود خودش معلول دیگری می‏بود و بار دیگر می‏بایست رابطه علیت را بین فعل و فاعل در نظر گرفت و دادن دیگری را اثبات کرد و همچنین تا بی نهایت نیز در جائی که هنوز وجود معلول تحقق نیافته است گیرنده‏ای نیست تا چیزی را بگیرد و بعد از تحقق آن هم دیگر گرفتن وجود از علت معنی ندارد پس در مورد ایجاد معلول چیزی جز وجود علت و وجود معلول بعنوان یک امر حقیقی و عینی وجود ندارد .

اکنون این سؤال مطرح می‏شود که رابطه علیت میان آنها به چه شکلی است آیا پس از تحقق معلول یا همراه آن چیز دیگری بنام رابطه علی و معلولی تحقق می‏یابد یا قبل از تحقق آن چنین چیزی وجود دارد و یا اساسا یک مفهوم ذهنی محض است و ابدا مصداقی در خارج ندارد .

کسانی که حقیقت علیت را همان تعاقب یا تقارن دو پدیده دانسته‏اند علیت را یک مفهوم ذهنی می‏دانند و برای آن مصداقی جز همان اضافه همزمانی یا پی در پی آمدن اضافه‏ای که یکی از مقولات نه‏گانه عرضی شمرده می‏شود قائل نیستند ولی تفسیر علیت بعنوان اضافه تقارن یا تعاقب اشکالاتی دارد که به بعضی از آنها اشاره شده است و در اینجا می‏افزاییم اصولا اضافه واقعیت عینی ندارد و بنابر این تفسیر علیت بصورت نوعی اضافه در واقع بمعنای انکار علیت بعنوان یک رابطه عینی و خارجی است چنانکه هیوم و طرفداران وی به آن ملتزم شده‏اند .

و به فرض اینکه مطلق اضافات یا این اضافه خاص امری عینی و قائم به طرفین دانسته شود پیش از وجود معلول موردی نخواهد داشت زیرا چیزی که قائم به طرفین و طفیلی آنها است بدون دو طرف مزبور نمی‏تواند تحقق یابد و اگر فرض شود که بعد از تحقق معلول یا همراه آن بوجود می‏آید لازمه‏اش این است که معلول در ذات خودش ارتباطی با علت نداشته باشد و تنها بوسیله یک رابط خارجی با آن پیوند یابد گویی رابطه مزبور ریسمانی است که آنها را بهم می‏بندد بعلاوه اگر این رابطه یک امر عینی باشد ناچار خودش معلول خواهد بود و سؤال در باره کیفیت ارتباط آن با علتش تکرار می‏شود و باید در مورد یک علت و یک معلول بی نهایت رابطه تحقق یابد .

پس هیچکدام از فرضهای یاد شده صحیح نیست و حقیقت این است که وجود معلول پرتوی از وجود علت و عین ربط و وابستگی به آن است و مفهوم تعلق و ارتباط از ذات آن انتزاع می‏شود و به اصطلاح وجود معلول اضافه اشراقیه وجود علت است نه اضافه‏ای که از مقولات شمرده می‏شود و از نسبت مکرر بین دو شی‏ء انتزاع می‏گردد .

بدین ترتیب وجود به دو قسم مستقل و رابط ربطی تقسیم می‏گردد و هر معلولی نسبت به علت ایجاد کننده‏اش رابط و غیر مستقل است و هر علتی نسبت به معلولی که ایجاد می‏کند مستقل است گو اینکه خودش معلول موجود دیگر و نسبت به آن رابط و غیر مستقل باشد و مستقل مطلق عبارت است از علتی که معلول وجود دیگری نباشد .

و این همان مطلبی است که برای اثبات تشکیک خاصی در وجود بعنوان اصل موضوع مورد استناد واقع شد

راه شناختن رابطه علیت

رابطه علیت بصورتی که مورد تحلیل و تحقیق قرار گرفت مخصوص علت ایجادی و هستی‏بخش با معلول آن است و شامل علتهای اعدادی و مادی نمی‏شود اکنون دو سؤال مطرح می‏شود یکی آنکه رابطه مزبور را میان فاعلهای هستی‏بخش و معلولهای آنها از چه راهی می‏توان شناخت دیگری آنکه روابط علی و معلولی بین امور جسمانی که از قبیل علت و معلولهای اعدادی هستند به چه وسیله اثبات می‏شوند .

قبلا اشاره شد که انسان بعضی از مصادیق علت و معلول را در درون خودش با علم حضوری می‏یابد و هنگامی که افعال بی‏واسطه نفس مانند اراده و تصرف در مفاهیم ذهنی را با خودش مقایسه می‏کند و آنها را وابسته به نفس می‏یابد مفهوم علت را برای نفس و مفهوم معلول را برای افعال نفس انتزاع می‏نماید سپس ملاحظه می‏کند که مثلا اراده یک کار منوط به علوم تصوری و تصدیقی خاصی است و تا چنین ادراکاتی تحقق نیابد اراده از نفس صادر نمی‏شود با توجه به اینگونه وابستگیها که میان علم و اراده وجود دارد مفهوم علت و معلول را توسعه می‏دهد و مفهوم معلول را بر هر چیزی که بنوعی وابستگی به چیز دیگری دارد اطلاق می‏کند و همچنین مفهوم علت را به هر چیزی که بنوعی طرف وابستگی می‏باشد تعمیم می‏دهد و بدین ترتیب مفهوم عام علت و معلول شکل می‏گیرد .

به دیگر سخن یافتن مصادیق علت و معلول نفس را مستعد می‏کند که مفاهیمی کلی از آنها انتزاع نماید که شامل افراد مشابه نیز بشود و این خاصیت مفاهیم کلی است چنانکه در بحث‏شناخت‏شناسی توضیح داده شد .

مثلا مفهوم علت که از نفس انتزاع می‏شود نه به لحاظ وجود خاص آن و نه به لحاظ نفس بودن آن است بلکه به









سایر محصولات :
مقاله درباره Eliat

مقاله درباره Eliat ...

مقاله درباره edalat

مقاله درباره edalat...

مقاله درباره DSLشبکه

مقاله درباره DSLشبکه...

مقاله درباره DSL02 شبکه

مقاله درباره DSL02 شبکه...

مقاله درباره Dom چیست

مقاله درباره Dom چیست...

مقاله درباره Doc1

مقاله درباره Doc1...

مقاله درباره DNA و ژنتیک

مقاله درباره DNA و ژنتیک...

مقاله درباره DNA جای

مقاله درباره DNA جای...

مقاله درباره disk sakht

مقاله درباره disk...

مقاله درباره Diamond Rollروش تولید

مقاله درباره Diamond Rollروش تولید...

مقاله درباره defragmenter

مقاله درباره defragmenter...

مقاله درباره CU

مقاله درباره CU...

مقاله درباره ct

مقاله درباره ct...

مقاله درباره CPU2

مقاله درباره CPU2...

مقاله درباره CPU1

مقاله درباره CPU1...

مقاله درباره CPU

مقاله درباره CPU...

مقاله درباره CNG چیست

مقاله درباره CNG چیست...

مقاله درباره cnc

مقاله درباره cnc...

مقاله درباره Choticبی‌نظمی

مقاله درباره Choticبی‌نظمی...

مقاله درباره CDRW

مقاله درباره CDRW...

مقاله درباره cd

مقاله درباره cd...

مقاله درباره C

مقاله درباره C...

فایل اتوکد آبجکت خودروی بوگاتی رویال

فایل اتوکد آبجکت...

مقاله درباره Brain

مقاله درباره Brain...

مقاله درباره Bluray0

مقاله درباره Bluray0...

مقاله درباره Bluray

مقاله درباره Bluray...

مقاله درباره Blue Ray چیست

مقاله درباره Blue Ray چیست...

مقاله درباره Blu ray

مقاله درباره Blu...

مقاله درباره BIOS چیست و چگونه کار مى کند

مقاله درباره BIOS چیست و...

مقاله درباره BCG قدیمی ترین واکسن

مقاله درباره BCG قدیمی ترین...

مقاله درباره Asp

مقاله درباره Asp...

مقاله درباره ashrafi

مقاله درباره ashrafi...

دانلود گزارش کارآموزی رشته کامپیوتر در یک شرکت نقشه برداری

دانلود گزارش کارآموزی رشته کامپیوتر در...

مقاله درباره anvae hard

مقاله درباره anvae hard...

مقاله درباره anvae file systemha va tozih mokhtasar

مقاله درباره anvae file systemha va...

مقاله درباره Analysis of organizational behaviour

مقاله درباره Analysis of organizational behaviour...

مقاله درباره AL4 راهنمای تعمیرات مکانیکی گیربکس اتوماتیک 128 ص

مقاله درباره AL4 راهنمای...

دانلود گزارش کارآموزی حسابداری در اداره جهاد کشاورزی

دانلود گزارش کارآموزی حسابداری در...

دانلود گزارش کارآموزی رشته کامپیوتر در اداره فنی و حرفه ای

دانلود گزارش کارآموزی رشته کامپیوتر در اداره...

مقاله درباره Advancement in Organizational Behaviour

مقاله درباره Advancement in Organizational...

مقاله درباره ADS

مقاله درباره ADS...

مقاله درباره adli

مقاله درباره adli...

مقاله درباره about Tadao Ando 33 صفحه متن انگلیسی

مقاله درباره about Tadao Ando 33...

مقاله درباره 50کابل

مقاله درباره 50کابل...

مقاله درباره 40 حدیث 37 ص

مقاله درباره 40 حدیث 37 ص...

مقاله درباره 33انتقال برق بدون سیم

مقاله درباره 33انتقال...

مقاله درباره 29خرداد سالروز درگذشت دکتر علی شریعتی است

مقاله درباره 29خرداد سالروز درگذشت دکتر علی...

مقاله درباره 23 اسفند سالروز رحلت عالم مجاهد و روحانی مبارز

مقاله درباره 23 اسفند...

مقاله درباره 1سدهای خاکی

مقاله درباره 1سدهای خاکی...

پاورپوینت حرکت های زمین
پاورپوینت معرفی رشته عمران
فایل فلش حل مشکل خاموشی هنگام تماس سامسونگ G350E
پاورپوینت انواع خرابیهای بتن
پاورپوینت حرکت های زمین
پاورپوینت ورزش والیبال
مقاله در مورد مرگ تا رستاخیز
پاورپوینت سقف تیرچه بلوک
پاورپوینت حرکت های زمین
مقاله استفاده از DNS ویندوز 2000
توضیحات بیشتر - دانلود
تحقیق جامع IPv6 30 ص
تحقیق جامع IP آی پی
تحقیق جامع IOSو پیکربندی اولیه روتر و سوئیچ
تحقیق جامع Internet service provider 45 ص
تحقیق جامع internet firewall

کلمات کلیدی :نفس انتزاع یrlm علول وجود یrlm قاله درباره eliat یrlm شود یrlm کند علول وجود یrlm دهد وجود علول انتزاع یrlm رابطه دیگری ندارد نیrlm انتزاع بعنوان ایجاد اراده
  • ۹۶/۰۹/۱۳
  • مدیر وبلاگ

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی